Bijna Merkwaardig:
Inrichting Tekpark in Reddingmuseum
Klantenservice automatisering + AI
RFH Sustainability Award
Pitchdeck en sponsoringwerving
Expositie Marinemuseum ‘Marine van Nu’
Meta E-commerce strategie
B2B LinkedIn campagnes
Rebranding & BITSER-model

SLIMMER, SNELLER, CREATIEVER:
ZO ZETTEN WIJ AI IN!

Inspiratiesessie?

2022. Het jaar dat wij als bureau wakker werden geschud door een paar grote ontwikkelingen binnen de Ai-wereld. ChatGPT lanceerde en Midjourney deed zijn intrede. Wij wisten één ding zeker: de wereld gaat compleet veranderen. En die van ons? Misschien nog wel het snelste! Onze professionals omarmden de snelheid van veranderingen al snel, maar natuurlijk ervaren zij ook twijfel en onzekerheid. Ai brengt ook veel risico’s met zich mee. We zijn daarom begonnen met veel interne kennissessies. Want kennis, moet je delen. Vinden wij. En wat bleek? Steeds vaker vroegen klanten of ze daar ook bij aanwezig mochten zijn. We delen sinds dat moment al onze Ai kennis. In online sessies (in de community), bijeenkomsten op locatie en …. 



Maar wat kan je nou echt concreet met Ai doen? En waarom is het zo’n enorme hype? Daar kunnen we echt uren met je over praten. Heb je daar behoefte aan? Vraag een inspiratiesessie aan. Op deze pagina willen we je vooral inspireren met concrete voorbeelden. Daarnaast geven we je ook inzicht in onze visie op de toekomst. Hoe ziet bijvoorbeeld het internet eruit over een jaar? Of over 3 jaar? Niemand weet het precies, maar de richting lijkt wel duidelijk en daar liggen voor jou grote kansen, het early adopter voordeel.

We bewegen namelijk toe naar ‘conversational interfaces’. Want dat is waarom Artificial Intelligence zo’n enorme hype is geworden: vanaf nu kan iedereen met zogenaamde ‘prompts’ (een opdracht aan een Ai) computersystemen aan het werk zetten. Een tekst schrijven. Een landingspagina genereren. Een video. Een foto. Een automatisering instellen. Iedereen heeft superkrachten gekregen. En deze tools worden efficiënter en slimmer met de week. Maar wat gebeurt er als iedereen deze systemen gaat gebruiken voor bovengenoemde doeleinden? Juist: een onbeheersbare hoeveelheid informatie en automatisch gegenereerde (‘middelmatige’) content zal het internet ‘overnemen’.

En dan? Dan blijkt het toch weer belangrijk om creatief te zijn, je te onderscheiden, anders te zijn dan anderen. En daar geloven wij als Druktemaker in, de kracht van anders. Dus ja, de Ai-systemen zullen onze manier van werken radicaal veranderen en het proces van creatie versnellen. Maar één ding zal het voorlopig niet veranderen: de behoefte aan creativiteit. Sterker nog, misschien is deze behoefte aan onderscheidend vermogen wel groter dan ooit!

Ai & Vormgeving

De opdracht
“We zouden graag voor onze nieuwe brochure een verrassende, enigszins kunstzinnige omslag willen. We richten ons op een breed publiek van theaterliefhebbers. We zijn benieuwd of jullie met een aantal AI-gegenereerde beelden kunnen komen die past bij onze uitstraling.”
De Prompt
A highly stylized, minimalistic fashion-inspired composition featuring a person performing a contorted pose, with legs stretched upwards and body bent forward. The subject wears bold, patterned tights in warm colors, paired with loafers and a minimalist outfit. The face is framed upside-down with an expressive and surprised look, accentuated by bright eye makeup. The background is minimal. The overall mood is edgy, artistic, and playful, with a focus on the contrasting patterns and colors. Realistic photography.
De Prompt
A highly detailed, realistic studio photograph featuring a man and a woman performing a graceful, expressive dance while wearing elaborate outfits made entirely of vibrant, fresh flowers. The floral clothing is intricately designed, with petals, leaves, and blossoms creating flowing, organic shapes that enhance their movements. The studio setting is minimalistic, with a soft, neutral background that contrasts beautifully with the vivid colors of the flowers. Their poses are dynamic and elegant, capturing the essence of a delicate 'flower dance.' Soft studio lighting highlights the textures and details of the flowers while casting gentle shadows to add depth.
Feedback klant
“De kleur van de eerste afbeelding is warm en mooi, maar we vinden de onderste afbeelding heel tof met de zwevende dansers. Zouden jullie een combinatie kunnen maken tussen deze twee?”
Feedback klant
“Tof! We hopen alleen dat jullie de twee dansers iets minder klassiek/braaf kunnen maken. Tattoos zijn een leuke toevoeging. Is het haalbaar om de man en vrouw iets androgyner te maken?”
Feedback klant
👍🏻✨💃🏻
De opdracht
“Ik breng een spel uit: Vino & Cerveza Royale. Alles moet nog ontworpen worden: de speldoos, het spelbord, de vragenkaartjes en zelfs de fiches. Voor Vino Royale en Cerveza Royale heb ik karakters bedacht die ik tot leven wil brengen. Zouden jullie deze en de achtergrond hiervoor kunnen maken?"
De Prompt
Create a chubby white Disney male character. Full body. Grey colored hair, a baret on his head, glasses, pink jacket and a bow, holding a glass with red wine. Black background.
De Prompt
Create a fierce female Disney character. Ratatouille style. Head to toes. Light brown hair. Tattoos all over, in the shape of a hop plant. She is holding a bottle of beer in her hands. Denim shorts. Red shirt. Boots. Black background.
Feedback klant
“Geweldig!! Kunnen de karakters meer onderdeel van het spel worden? Door Miss Hoppy haar biertekst aan te passen en Monsieur Pinot spelkaarten in zijn handen te geven?”
Feedback klant
🤩🍻💪🏻
De Prompt
“Ik heb een campagnebeeld nodig voor het nieuwe jaarthema van 2025: Rampzalig. Ik wil graag een andere koers varen en denk dat er met dit thema visueel veel mogelijk is. Kunnen jullie iets voor me maken dat hierop aansluit? Denk aan elementen als scheepsrampen, het Palmhoutwrak en de collectie Wereldreis.”
De opdracht
A mysterious underwater scene at the bottom of the sea, illuminated by soft beams of sunlight streaming through the water. The ocean floor is scattered with shipwreck fragments, some resting on the sand while others float suspended in the water, gently swaying in the currents. A delicate, flowing dress drifts ethereally in the scene, subtly blending with the environment and not dominating the composition. In the background, the remnants of a long-sunken ship lie partially buried and covered in marine life, evoking a sense of timelessness. The atmosphere is serene and mystical, with enough light to reveal the intricate details of the scene, including textures of rusted metal, ocean sand, and aquatic flora, yet maintaining a mysterious underwater ambiance.
Designer
“Bij dit soort beelden wordt de achtergrond vaak gehaald van bijvoorbeeld filmposters. Hier zie je nog letters van zo’n poster. Deze gaan we natuurlijk wel even weghalen :)”
Feedback klant
“Prachtig beeld. Wij zouden het tof vinden om iets meer drama in de zee te zien. Zouden jullie kunnen kijken of dat mogelijk is?”
De opdracht
“Creëer campagnebeelden die laten zien wat ‘theater met je doet'. Een reeks die de emoties van theaterbezoekers vastleggen.”
De Prompt
An old man sits in the theatre next to his wife. They are surrounded by other people. Close up portrait. Jubilant --ar 2:3 --s 750
De Prompt
Little boy sits in theatre surrounded by other people. Close up portrait. Boy is euphoric about what he sees. Both the little boy and all the other audience look in the same direction --ar 2:3
De Prompt
Two girlfriends in their 30s are sitting in the theatre. They are surrounded by other people. Close up portrait. Looking in love. Front view. Digital photography. Realistic photo. --ar 2:3 --s 750 --style raw
De opdracht
“Ik zou graag mijn handgemaakte producten willen verwerken in een setting die aansluit bij de doelgroep stadsbewoner en natuurliefhebber. Denk aan een tuin, balkon, etc.”
De Prompt
"Photorealistic garden with a hedgehog looking at some grass, ground and flowers in super low perspective.”
Designer
“Met Photoshop kan ik de afbeelding uitbreiden. Bijvoorbeeld door de foto meer uit te zoomen, het product van de klant toe te voegen en de egel zo te kadreren dat ik branding kwijt kan.”
Feedback klant
🍀👌🏻🦔

Zo maken we onmogelijke beelden, mogelijk.
Een zeehond die wordt achtervolgd door een ijsbeer. Of een onderwatershot van een scheepswrak, met drijvende voorwerpen en een bliksemschicht die van boven het wrak verlicht. Beelden die in het echt vrijwel niet te fotograferen zijn, maar met Ai wél te maken. Voor Ecomare en Kaap Skil leverde dat verhalende, indrukwekkende visuals op die blijven hangen.

Ideeën laten landen
Ai helpt niet alleen bij uitvoering, maar ook bij de presentatie. We gebruiken het om campagneconcepten en fotoshoots vooraf te visualiseren: setting, licht, positie: alles alvast in beeld, zodat ideeën sneller landen.

Weten wat je doet
We geven Ai-trainingen aan klanten en teams. Praktisch, inspirerend en meteen toepasbaar. En via Intercom gebruiken we Ai om bezoekers op websites sneller en slimmer te helpen.

Buiten-gewoon zichtbaar
Ook in de buitenruimte gebruiken we Ai-visuals. Denk aan tuinborden, gevelsigning en buitenreclame voor onder andere De Kampanje, CS30 + Tuinwijzer en het Reddingmuseum. Zo brengen we Ai letterlijk naar buiten.

Ook een inspiratiesessie?

AI & Creatieve concepten

Concept
Prompting door Xiao (Meditation Moments)
Meditation Moments helpt dagelijks tienduizenden mensen aan meer rust, focus en ontspanning. Maar er is één ding waar we geen invloed op hadden: je omgeving. Zelfs met dure headphones helpen weinig. Met name op kantoor is dit een probleem, zo bleek uit een recent onderzoek. Maar daar is nu een oplossing voor: ZENT. De portable Meditation Moments Zen Tent.
De opdracht
“Ik wil graag een opvallende campagne waarbij de twee werelden van 'Strand & Land' op een humoristische manier worden omgedraaid. Denk aan een strandwacht in de polder of een boer op het strand. Situaties die een beetje gek, maar herkenbaar zijn."
De Prompt
A hyper-realistic photo of a woman emerging from a vibrant tulip field, wearing a snorkel and diving mask. No actual water is visible. The tulips themselves represent the 'sea'. Include subtle Dutch elements such as a distant windmill, traditional farmhouses, or a bicycle leaning on a fence to clearly indicate the Netherlands. The scene should be detailed, with rich textures, natural lighting, and a playful yet realistic atmosphere.
De Prompt
A realistic photo of a young child building a detailed "sandcastle" out of straw and hay in a rural countryside setting. The structure is carefully crafted to resemble a real castle, complete with towers, walls, and a small arched entrance. A bright red plastic shovel is lying nearby, and a colorful plastic windmill is planted proudly at the top of one of the castle towers. The child, dressed in summer clothes with a sunhat, is focused and joyful, adding final touches to the castle. The background features classic Dutch countryside elements.
Feedback designer
“Er is nog water zichtbaar in de tulpen-visual. Met Photoshop is dit gemakkelijk weg te halen. Bij het stro-kasteel mist nog wat merkwaardigs, wellicht een koe die aan het toekijken is.”
Feedback klant
🐮🌊🌷👍🏻
Waarom?
Iedereen kijkt ernaar: B&B Vol Liefde, First Dates, Boer zoekt Vrouw. Waarom? Omdat het werkt. Echtheid. Herkenning. En vooral: positiviteit.  Precies dat zorgt voor áánstekelijke reacties, zeker online. En nu komt het: dátzelfde effect kun je ook inzetten voor je merk of organisatie. Laat mensen de liefde vinden (en ondertussen ongemerkt ook de voordelen van jouw dienst of product ervaren). Klinkt vaag? Snappen we.
Concept 1: In de wolken
Twee personen daten in het vliegtuig. Ze leren elkaar kennen, eten en drinken samen wat en krijgen de kans om op hun bestemming een romantische nacht te beleven. De vraag na elke vlucht is: Date or Gate. Blijven ze overnachten? Of vliegen ze gescheiden weer terug?
Concept 2: Spoorverliefd
Twee mensen gaan daten in de trein. De date start op een vertrekpunt en gaandeweg de date krijgen ze de kans om op het eerstvolgende station uit te stappen wanneer ze het niet zien zitten. Mochten ze toch het eindstation halen, dan mogen ze daar samen overnachten.
De opdracht
“Wij, Druktemaker, hebben een concept ontwikkeld rondom FloriPEFCR en willen dit visueel ondersteunen met Ai-beelden. De visuals moeten uitdragen dat FloriPEFCR voor en door de branche is opgesteld, inzicht geven in wat het inhoudt en laten zien hoe het past bij de klantbeloftes van Royal FloraHolland.”
De Prompt
A thermometer in the shape of a tulip.
“Ai is geen vervanging van creativiteit, maar een verlengstuk ervan. Het helpt me sneller tot betere ideeën te komen en geeft ruimte om meer te focussen op concept en storytelling.”

~Ron, Designer
Ook een inspiratiesessie?

AI training bijwonen

OF IETS Anders?