Server-side tracking

Waarschijnlijk heb je het al voorbij komen horen: server-side tracking. Complex? Absoluut! Alleen wat is het nou precies? En waarom is het juist voor jou relevant? En hoe nu verder?
LEES MEER
Drukwerk & signing
·
Vacaturebank matchmotor
·
Community platform
·
AR & 3D
·
AI
·
Podcast
·
Animatie
·
Livestream
·
Fotografie
·
Copywriting
·
Maatwerksoftware
·
App-ontwikkeling
·
Websites & webshops
·
Vormgeving & DTP
·
Wervingscampagnes
·
Campagnes & creatieve concepten
·
Adverteren social media
·
Social media content
·
Film & video
·
Logo & huisstijl
·
E-mailmarketing / funneling
·
Vindbaarheid in Google (SEO & SEA)
·
Communicatie-inrichting
·
Merkidentiteit
·
Wervingscampagnes
·
Websites & webshops
·
Vormgeving & DTP
·
Vindbaarheid in Google (SEO & SEA)
·
Vacaturebank matchmotor
·
Social media content
·
Podcast
·
Merkidentiteit
·
Maatwerksoftware
·
Logo & huisstijl
·
Livestream
·
Fotografie
·
Film & video
·
E-mailmarketing / funneling
·
Drukwerk & signing
·
Copywriting
·
Community platform
·
Communicatie-inrichting
·
Campagnes & creatieve concepten
·
App-ontwikkeling
·
Animatie
·
Adverteren social media
·
AR & 3D
·
AI
·

Druktemaker in den helder

Wat is server-side tracking?

Server-side tracking is een relatief nieuwe methode voor het verzamelen en verwerken van data van jouw websitebezoekers. Voorheen werd data opgeslagen in de internetbrowser van de gebruiker, dit noemen we client-side tracking. Binnenkort mag deze manier van data opslaan niet meer. Binnen de Europese Unie zijn ze de laatste jaren erg streng geworden op het gebied van privacy. Ook bedrijven als Apple en Google worden steeds strenger met de privacyregels. Data is natuurlijk essentieel, daarom is er nu server-side tracking bedacht.

Server-side tracking zorgt ervoor dat alle data van de websitebezoeker op een server worden opgeslagen terwijl de gebruiker op de website zit. Vanaf de server wordt deze data doorgestuurd naar bijvoorbeeld: Google Analytics, Meta Business of LinkedIn Business.

Druktemaker kan je helpen bij het instellen van de server-side tracking op de volgende platformen:

  • Google Tag Manager en Google Analytics
  • Google Ads
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram
  • Snapchat
  • TikTok
  • Pinterest
  • Bing

Goed verhaal, maar waarom is dit voor mij relevant?

Zonder server-side tracking krijg je straks geen relevante data meer binnen, dus is het nagenoeg onmogelijk om te achterhalen hoe goed jouw marketinginspanningen werken. Daarnaast heeft de EU twee nieuwe wetten aangenomen, genaamd DSA & DMA. Met deze wetten eist de EU dat de gebruiker zelf zijn data verzamelt en ook zelf kiest of en welke data hij vervolgens met derde partijen deelt. Voortaan ben je als gebruiker dus zelf de poortwachter van jouw gegevens. Zonder server-side tracking voldoe je dus eigenlijk niet meer aan de wet.

Hoe nu verder?

Nu je weet wat server-side tracking is, ben je vast benieuwd wat het kost. Dit is afhankelijk van op welke marketingkanalen je actief bent. Heb je alleen advertenties op Google? Dan is het belangrijk om dit goed in te richten. De overige marketingkanalen zijn altijd uit te breiden. Afhankelijk van het aantal “gebeurtenissen” is er een bepaalde servergrootte nodig, op deze server wordt alle data verwerkt. De maandelijkse prijs van de server wordt gebaseerd op het aantal gebeurtenissen. Het instellen van de server-side tracking modules zijn eenmalige kosten.

Complex verhaal?

Zeker! Gelukkig zijn wij er om je te helpen. Neem contact met ons op voor meer informatie!